Publikationen und Vorträge der Netzwerkmitglieder mit DBR-Bezug seit Gründung des Netzwerks 2021

Publications and presentations by network members with DBR relevance since the network was founded in 2021

Publikationen | Publications

2024

  • Bikner-Ahsbahs, A. (2024). Design research on an online summer school in mathematics education: An insight into philosophical commitments. Educational Design Research, 8(1). https://doi.org/10.15460/eder.8.1.2129 .
  • Brase, A. K. (2024). Knowledge generation between design, data and theory: Argumentation in design-based research. EDeR. Educational Design Research, 8(1). https://doi.org/10.15460/eder.8.1.212 .
  • Brase, A. K., & Jenert, T. (2024). Knowledge by Design in Education: Epistemological questions revisited. EDeR. Educational Design Research, 8(1). https://doi.org/10.15460/eder.8.1.2213 .
  • Euler, D. (2024). How to align objectives of practitioners and scientists in DBR projects?. EDeR. Educational Design Research, 8(1). https://doi.org/10.15460/eder.8.1.2131 .

2023

  • Bach, C. C. & Bikner-Ahsbahs, A. (2023).  Activating Mathematical Communication Competency and the use of DGE – is it possible? In U., T., Jankvist, E., Geraniou (Eds.) Mathematical Competencies in the Digital Era: A networking of theories point of view (pp. 177-197). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-10141-0_10 .
  • Bini, G., Bikner-Ahsbahs, A. & Robutti, O. (2023).  “How to meme it”: reverse engineering the creative process of mathematical Internet memes. Educational Studies in Mathematics, 112, (S. 141–174), Springer. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10092-7 .
  • Bikner-Ahsbahs, A., Vallejo-Vargas, E., Rohde, S., Janßen, T., Reid, D., Alexandrovsky, D., Reinschluessel, A., Döring, T., & Malaka, R. (2023). Role of feedback when learning with digital artifact: A theory networking case on multimodal algebra learning. Hieroshima Journal of Mathematics education, 16. https://www.jasme.jp/hjme/.
  • Bikner-Ahsbahs, A. (2023). Problemlösen. In Erfahrung verankern und kultivieren. Mathematik, 62, 38-41. https://www.friedrich-verlag.de/friedrich-plus/sekundarstufe/mathematik/konzepte-methoden/problemlosen-14527.
  • Brehm, M., & Bikner-Ahsbahs, A. (2023). “The time they are a-changing”: A need to develop risk literacy. In K. le Roux, A. Coles, R. Barwell, M. Borba, A. Chronaki, R. Gutiérrez, M. Makramalla, A. Parra, M. Rosa, A. Solares-Rojas, J. Subramanian & L. Hennessy (Eds.), Proceedings of the ICMI Symposium on “Mathematics Education and the Socio-Ecological” on 20th March 2023 (GMT).
  • Casper, M., Augsdörfer, A. & van Meegen, A. (2023). „Blending 4 Futures“: A teacher training course in blended learning for vocational teachers, based on design-research. In C. Nägele, N. Kersh & B. E. Stalder (Hrsg.), Trends in vocational education and training research. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET), Zenodo, Vol. VI, 67–76. https://doi.org/10.5281/zenodo.8208359 .
  • Casper, M., Gerlach, P. & van Bergen, K. (2023). Vocational education and training for sustainable development in Berlin’s „Flagship Schools“: A transformative design-based research project. In C. Nägele, N. Kersh & B. E. Stalder (Hrsg.), Trends in vocational education and training research. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET), Zenodo, Vol. VI., 77–87.
  • Herzberg, D. (2023). Konzeption einer Wissenschaftsdidaktik für die Fachhochschule, Dissertation, Universität Hamburg. https://ediss.sub.uni-hamburg.de/handle/ediss/10285.
  • Jenert, T. (2023). Design-Based Research als Erforschung und Gestaltung von Interaktionsprozessen zwischen Wissenschaft und Bildungspraxis. In H.-H. Kremer, H. Ertl & P. F. E. Sloane (Hrsg.), Wissenschaft trifft Praxis – Designbasierte Forschung in der beruflichen Bildung (S. 11-23). Bundesinstitut für Berufsbildung.
  • Kremer, H.-H., Ertl, H. & Sloane, P. F. E. (Hrsg.). (2023). Wissenschaft trifft Praxis – Designbasierte Forschung in der beruflichen Bildung. Bundesinstitut für Berufsbildung. https://www.agbfn.de/de/agbfn_152646_172228.php.
  • Reinmann, G. (2023). Design-Based Research in der Hochschuldidaktik: Forschen für Lehrinnovationen. In R. Rhein, J. Wildt (Hrsg.), Hochschuldidaktik als Wissenschaft. Disziplinäre, interdisziplinäre und transdisziplinäre Perspektiven, (S. 269-286), Bielefeld: transcript.
  • Reinmann, G. (2023). Design-Based Research als Research Through Design (RTD): Qualitätsstandards für RTD in der Hochschuldidaktik. Educational Design Research, 7(1).  https://journals.sub.uni-hamburg.de/EDeR/libraryFiles/downloadPublic/46.
  • Van Meegen, A., Augsdörfer, A. & Casper, M. (2023). Herausforderungen und Potenziale von Blended Learning an beruflichen Schulen in Berlin am Beispiel des Schulversuchs „Blending4Futures“. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, 45, 1-25. https://www.bwpat.de/ausgabe45/van-meegen_etal_bwpat45.pdf.
  • Wilbers K. (2023). Förderinstrumente als Instrument der vorausschauenden Gestaltung von Berufsbildungspraxis. In Bundesinstitut für Berufsbildung (Hrsg.), Datenreport zum Berufsbildungsbericht 2023. Informationen und Analysen zur Entwicklung der beruflichen Bildung (S. 379-381). Bundesinstitut für Berufsbildung.

2022

  • Carlsen Basch, C., Bikner-Ahsbahs, A. (2022). When a digital tool guides mathematical communication. In U.T. Jankvist, R. Elicer, A. Clark-Wilson, H.-G. Weigand, & M. Thomsen (Eds.), Proceedings of the 15th International Conference on Technology in Mathematics Teaching (ICTMT 15) (pp. 224–231). Aarhus University. https://doi.org/10.7146/aul.452 .
  • Euler, D. (2022). Diskussion des Beitrags von Gabi Reinmann „Was macht Design-Based Research zu Forschung? Die Debatte um Standards und die vernachlässigte Rolle des Designs“. EDeR – Educational Design Research, 6(2). https://doi.org/10.15460/eder.6.2.1952 .
  • Euler, D., Hahn, A. (2022). Bedarfsorientierte Steuerung pädagogischer Ressourcen – ein Weg zur Integration von Jugendlichen mit Startnachteilen in eine qualifizierte Berufsausbildung? Eine Design-Based Research-Studie. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 118(3), 464–508.
  • Groß, N., Preiß, J., Paul, D., Brase, A. & Reinmann, G. (2022). Student Crowd Research – Videobasiertes Lernen durch Forschung zur Nachhaltigkeit (Reihe Medien in der Wissenschaft). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830995777 .
  • Herzberg, D. (2022). Gestaltungsorientierte Forschung zwischen Technikwissenschaft und künstlerischer Forschung. EDeR – Educational Design Research, 6(1). https://doi.org/10.15460/eder.6.1.1631 .
  • Herzberg, D. (2022). Ein Modell zum Gestaltungshandeln in DBR zur Entwicklung von Methoden und zur Analyse von Rahmenwerken. EDeR – Educational Design Research, 6(3)/First Online.
  • Herzberg, D. (2022). Ein Diskussionsbeitrag zu dem Text von Gabi Reinmann (2022): „Was macht Design-Based Research zu Forschung? Die Debatte um Standards und die vernachlässigte Rolle des Designs“. EDeR – Educational Design Research, 6(2). https://doi.org/10.15460/eder.6.2.1922 .
  • Jahn, D.,Tischer, M., Gerbeshi, L. & Baldioli, C. (2022): Erfahrenen Moderatorinnen über die Schulter schauen: Eine Studie in Progress zur Gestaltung authentischer Lehrvideos. In U. Fahr, A. Kenner, H. Angenent & A. Eßer-Lüghausen (Hrsg.), Hochschullehre erforschen. Innovative Impulse für das Scholarship of Teaching and Learning (S. 387-407). Wiesbaden: Springer VS.
  • Kerres, M. (2022). Kommentar zu „Was macht Design-Based Research zu Forschung? Die Debatte um Standards und die vernachlässigte Rolle des Designs“ von Gabi Reinmann. EDeR – Educational Design Research, 6(2). https://doi.org/10.15460/eder.6.2.1977 .
  • Kerres, M., Sander, P. & Waffner, B. (2022). Zum Zusammenwirken von Bildungsforschung und Bildungspraxis: Gestaltungsorientierte Bildungsforschung als Ko-Konstruktion. Bildungsforschung, 2.  https://doi.org/10.25539/bildungsforschun.v0i2.935
  • Konrad, U. & Lehmann-Wermser, A. (2022). Musikunterricht durch Forschung verändern? Design-Based Research als Chance für Theoriebildung und Praxisveränderung. Institut für musikpädagogische Forschung, Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover.
  • Reid, A.D., Bikner-Ahsbahs, A., Janßen, T., & Vallejo-Vargas, E. (2022). Forms of epistemic feedback. In U.T. Jankvist, R. Elicer, A. Clark-Wilson, H.-G. Weigand, & M. Thomsen (Eds.), Proceedings of the 15th International Conference on Technology in Mathematics Teaching (ICTMT 15) (pp. 105–112). Aarhus University. https://doi.org/10.7146/aul.452 .
  • Reinmann, G. (2022). Lehren als Design – Scholarship of Teaching and Learning mit Design-Based Research. In U. Fahr, A. Kenner, H. Angenent & A. Eßer-Lüghausen (Hrsg.), Hochschullehre erforschen. Innovative Impulse für das Scholarship of Teaching and Learning (S. 29-44). Wiesbaden: Springer VS.
  • Reinmann, G. (2022). Hochschullehre als Designbasierte Praxis: Lernen von den Designwissenschaften. Impact Free 46. https://epub.sub.uni-hamburg.de/epub/volltexte/2022/135951/.
  • Reinmann, G. (2022). Was macht Design-Based Research zu Forschung? Die Debatte um Standards und die vernachlässigte Rolle des Designs. EDeR – Educational Design Research, 6(2). https://doi.org/10.15460/eder.6.2.1909 .
  • Reinmann, G. (2022). Replik und Revision: Standards für Design-Based Research. EDeR – Educational Design Research, 6 (2). https://doi.org/10.15460/eder.6.2.1973 .
  • Reinmann, G. & Brase, A. K. (2022). Forschungsimmanenter Wissenstransfer in der Hochschullehre mit Design-Based Research: Die Rolle von Wissenspartnerschaften. Bildungsforschung, 2. https://bildungsforschung.org/ojs/index.php/bildungsforschung/article/view/865.

2021

Vorträge | Presentations

2023

  • Allert, H. (2023). Where is responsibility in design and design research?, Vortrag im Rahmen des Symposiums „Finding a common ground for practicing and teaching DBR”, 28.09.2023, Universität Hamburg.
  • Brase, A. (2023). Design-Based Research für das Lernen der Zukunft: Warum „tentative generalization“ und „humble theories“ Wissenschaftlichkeit stärken, Vortrag im Rahmen der Arbeitstagung „Design-Based (Implementation) Research – Innovative Lösungen für das Lernen und Lehren an Hochschulen“, 05./06.10.2023, Hochschule Magdeburg-Stendal.
  • Jenert, T. (2023). Verständigung als zentrale Leistung und Herausforderung von Educational Design Research in der Wissenschaftsdidaktik, Vortrag im Rahmen der Arbeitstagung des Deutschdidaktischen Netzwerks: „Design (Based) Research in der Deutschdidaktik“, 23./24.03.2023, Universität Paderborn. https://www.uni-paderborn.de/veranstaltung/vortrag-ueber-wissenschaftsdidaktik-an-deruniversitaet-paderborn.
  • Reinmann, G. (2023). Research Through Design am Beispiel der Hochschulbildungsforschung. Vortrag im Rahmen des 4. EdTech Research Forum „Gestaltende Bildungsforschung“, 31.08.2023, Universität Duisburg-Essen.

2022

  • Bikner-Ahsbahs, A. (2022). Unpacking hidden views on formulas. Vortrag im Rahmen eine Seminarreihe an der Western Norway University of Applied Science, 26.10.2022, Bergen.
  • Bikner-Ahsbahs, A. (2022). Some ideas on space in an AR-inquiry learning environment. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Augmented Reality in Mathematics Education“, 8.11.2022, Ben Gurion Universität, Beersheva in the Negev, Israel.
  • Bikner-Ahsbahs, A. (2022). The mathematical meme sphere – a space of epistemic culture. Vortrag, 9.11.2022, Tel Aviv University.
  • Bikner-Ahsbahs, A. (2022). Coherence and consistency: Sibling principles in the practice of research and design.Vortrag für Nachwuchswissenschaftler*innen im Rahmen der NCUM Pre-conference 2022: Young Researchers Day. 23.11.2022. https://matematikdidaktik.dk/aktuelt/ncum-inviterer-til-young-researchers-day-1.
  • Bikner-Ahsbahs, A. (2022). Formeln selektiv ‚sehen‘: „Unpacking hidden views on formulas“. Vortrag, 13.12.2022, Universität Köln. https://mathedidaktik.uni-koeln.de/kolloquium.
  • Bikner-Ahsbahs, A. (2022). The Ethico-Onto-Epistemology for Design Research in Education. Network contribution at the Symposium Knowledge by Design in Education: Getting to the Core of DBR Epistemology, 22.9.2022, Paderborn University.
  • Bikner-Ahsbahs, A. (2022). Forschungspentagon – ein Werkzeug zum Wissenschaftlichen Handeln. Workshop am 21.04.2022 mit Beispielen und Konzepten zum Design-Based Research, Institut für Naturwissenschaften, Biologiedidaktik (D. Elster), Universität Bremen.
  • Brase, A. K., Lübcke, E. & Reinmann, G. (2022). Enabling students to understand Design-Based Research from their different perspectives. Paper at the European Conference on Educational Research (ECER), 2.9.2022. https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/27/contribution/52545/
  • Euler, D. (2022). How to align objectives of practitioners and scientists in DBR projects? Network contribution at the Symposium Knowledge by Design in Education: Getting to the Core of DBR Epistemology, 22.9.2022, Paderborn University.
  • Jenert, T. (2022). Design-Based Research: auf dem Weg zu einer nachhaltigen 
    Interventionsforschung. Vortag auf der Online-Tagung ICM and Beyond, 23. Februar 2022.
  • Reinmann, G. (2022). Design-Based Research: Ein methodologischer Rahmen für Campus-Community-Partnerships? 30.9.2022, Pädagogische Hochschule Linz. https://ph-ooe.at/bildungdurchverantwortung

2021

  • Reinmann, G. (2021). Design-Based Research für die Hochschullehre in der Digitalisierung. Online-Vortrag auf der Campus Innovation 2021, 19.11.2021, Multimedia Kontor Hamburg. https://www.podcampus.de/nodes/QagGv
  • Bikner-Ahsbahs, A., Trgalova, J., Maffia, A., Bakker, A., & Lembrér, D. (2022). Rhythmic instrumental orchestration: Joining two theoretical perspectives in designing an online summer school. Paper for TWG17 of CERME 12, 2nd-5th February 2022.